Adéla studuje na Fakultě umění Ostravské univerzity, konkrétně v ateliéru knižního designu. Přečtěte si rozhovor, ve kterém vám představí své zajímavé semestrální práce.
V rámci akce Colorplan podporuje studenty jsme vám už přinesli fotoreportáž z letošního ročníku Umprumshopu, pro který studenti vytvořili snovou instalaci z několika pastelových barev. Dnes pro vás máme další krásný ohlas, grafickou úpravu dvou knih.
Začneme povídkou Rodinná sešlost, na úvod knihařská otázka, jakou má knížka vazbu a formát?
Vazba je V2, povídka má 30 stran, formát A6. Hřbet je prošívaný.
O čem je povídka?
Povídka pojednává o nenarozeném dítěti, proto také ta ilustrace ultrazvuku.
Jak vznikl nápad graficky upravit právě tuto povídku? Podle čeho jste si ji vybrala?
Už dlouho jsem chtěla nějakým způsobem pracovat s fotkou ultrazvuku, protože mě ultrazvuky vždycky udivovaly a zároveň mi přišlo zajímavé, že spousta lidí v ultrazvuku často "nic nevidí" a připadá jim to jen jak náhodné černobílé fleky. Jelikož jsem nedávno četla knihu Světlo z Pauliny a právě v této knize byla povídka psaná z pohledu nenarozeného dítěte, hrálo mi to do karet a mohla jsem tak spojit svůj nápad s ultrazvukem s knižním provedením.
Plánujete povídku vydat ve větším množství a nabídnout ji k prodeji?
U této povídky zatím neplánuji tisk ve větším množství. Jen kdyby se našli nějací zájemci, udělala bych pár ručně dělaných výtisků a prodala je.
Přiblížila byste nám své myšlenky a nápady pro grafickou úpravu?
Grafická úprava textu pro mě byla hlavně zkouškou a v oboru, který studuji, bych měla tyto věci dobře znát. Snažila jsem se v ní dodržet mnoho standardních postupů a pracovat s textem tak, aby byl příjemný pro oči a zaujal pohledem. Co se týče grafiky - ilustrací - zde jsem chtěla s pomocí již přirozeně průhledného ultrazvuku docílit ilustrací dítěte v pohybu. Dítě se opakuje na několika stránkách za sebou a při otáčení stránek tedy vzniká lehký pohyb, který tvoří otáčení dítěte v děloze.
Jste také autorkou ilustrací?
Ano, ilustrace jsou moje, ale pracovala jsem zároveň s fotkami a obrázky dětí, aby byly ilustrace anatomicky správné a realistické.
Jakou barvu Colorplanu jste použila a podle čeho jste ji vybírala?
Na tuto povídku jsem použila papír Ice White 120 g, a to na celý blok povídky. Barvu papíru jsem vybírala
podle charakteru textu a ilustrací - věděla jsem, že vše bude jen černobílé a povídka je něžná, jemná.
Vybírala jsem proto spíš studené barvy. Obal je poté z plastové folie.
Pojďme k vaší druhé práci, představila byste nám ji?
Je to autorská kniha Černá hodinka, která slouží jako návod pro stínohru - divadlo stínů vytvořené pomocí rukou. Jde o dětskou interaktivní knížku a to především z důvodu, že v desce knihy jsou vloženy brýle, s jejichž použitím lze vidět jednotlivé ilustrace. Ilustrace jsou poté doplněny vlastními básničkami.
Jaký jste zvolila formát?
Velikost knihy je 140 mm x 155 mm, typ vazby je lepený frost.
Jak vás napadlo připravit právě knihu Černá hodinka?
Tuto knihu jsem připravovala na zadání Film v knize, které jsme dostali jako semestrální úkol. Inspirovala jsem se 3D brýlemi, které se používaly ještě před pár lety v kinech a zároveň jsem tento nápad spojila se stínohrou, kterou jsem já sama jako malá ráda hrávala.
Jste autorkou ilustrací i básní?
Jsem autorkou ilustrací. Autorem básní je můj přítel Matouš Polách.
Jaký papír Colorplan jste použila?
Na předsádky knihy jsem použila papír Vermilion 350 g a na celý blok poté papír Pristine White 175 g.
Proč právě tyto barvy?
Papír Vermilion mě zaujal hned ve vašem vzorníku. Měl přesně tu barvu, kterou jsem používala u ilustrací a věděla jsem, že mít předsádky z červeného papíru (a ne jen potištěné) bude působit moc hezky. Papír Pristine White jsem vybrala kvůli lehce teplejšímu odstínu, který mi připadal vhodný pro dětskou knížku s tímto typem ilustrací.
Tuto knihu byste chtěla vydat?
U této knihy se zrovna pokouším o vydání. Jsem momentálně v procesu, kdy obepisuji tiskárny a zjišťuji kalkulaci. Projekt budu poté nejspíše zveřejňovat na hithitu, což je portál pro podporu umělců a projektů, kde se budu snažit získat potřebné finance pro tisk a náklady spojené s výrobou knihy (brýle atd.). Ráda bych nechala vytisknout cca 300 výtisků a poskytla je k prodeji.
Přejeme, ať se vydání podaří a knížka najde své čtenáře. A otázka na závěr, jak se vám pracovalo s Colorplanem?
S Colorplanem se mi pracovalo opravdu příjemně. Moc mě zaujal už váš vzorník, který byl krásně zpracovaný a obsahoval velké množství krásných papírů. Se samotným papírem se pak zacházelo skvěle, na pohmat je velice kvalitní a všechen tisk na něm vypadal více než dobře.:)
Vyzdvihla bych určitě možnost si od vás papíry objednat a využít je jako student pro své práce. Mile mě to překvapilo. Určitě bych ještě podotkla to, že jsem se ještě nesetkala s tak velkým výběrem kvalitních papírů.
Colorplan se stal papírem, který budu ráda v budoucnosti využívat. Nabídka barev, gramáží, druhů papíru je obrovská a všechny, které jsem zatím zkusila, byly nanejvýš kvalitní a skvělé pro práci. Určitě doporučím i svému okolí! Adéla Hašková
Adéle děkujeme za rozhovor a těšíme se na její další práci, kterou opět rádi podpoříme, protože to dává
smysl, když vzniká něco hezkého. Ve fotogalerii si můžete obě knihy prohlédnout.